De tijd van autoruiten krabben en het sneeuwvrij maken van uw auto is weer aangebroken. Wist u dat een batterij één van de zwakste punten is van de auto in de winter? Startproblemen wegens zwakke batterijen zijn dan ook een van de vaakst voorkomende pannes bij een winterprik in ons land. Wat aandacht voor uw batterij en het elektrisch circuit kan veel onverwachte winterpannes helpen voorkomen. Zeker bij een koude start.
Om zonder problemen te kunnen starten, heeft uw wagen een accu nodig die meer dan 75% geladen is. Batterijen functioneren minder goed in de winter. De koude vermindert het vermogen van de batterij en bemoeilijkt het opladen. Een oude batterij kan vaak niet meer optimaal geladen worden en zal als eerste bezwijken onder de koude.
10 tips voor een 'fitte' autobatterij tijdens de winter
Om te vermijden dat u een van deze dagen voor een onaangename verrassing komt te staan, geven we u enkele tips & weetjes voor de goede werking van uw autobatterij:
- Een autobatterij wordt pas degelijk opgeladen bij afstanden van minimum 25 km zonder veel te stoppen. Om uw accu op te laden is een autosnelweg ideaal. Korte ritjes zijn niet voldoende om uw batterij efficiënt op te laden. Opgelet: indien uw batterij (bijna) volledig ontladen is, dan kan de alternator overbelast worden. Het is dan beter om de batterij op te laden met een goede batterijlader, en u spaart er kostbare diesel mee.
- Een batterij heeft een levensduur van gemiddeld 4 à 5 jaar (afhankelijk van type en gebruik). Indien u merkt dat uw accu een teken van zwakte begint te vertonen, laat u die best nakijken en op tijd vervangen. We raden dan ook sterk een controle van de batterij en de alternator aan tijdens de koude winterdagen.
- Bij koude temperaturen vermindert de startcapaciteit van uw batterij. Bij +25°C heeft uw volledig geladen batterij bij belasting zo’n 100% capaciteit. Bij 0°C biedt de batterij nog 65% capaciteit, en bij -18°C slechts 40% capaciteit. Oorzaak is dat de weerstand in de accu stijgt en het chemisch proces langzamer gaat. Ondanks dat de capaciteit minder is, moet de batterij harder werken in de winter. Het is dus gemakkelijk te begrijpen waarom startproblemen ontstaan bij lage temperaturen.
- Parkeer uw wagen niet in de koude. Bijvoorbeeld in uw garage indien dit mogelijk is, of in een plaats weg van de koude wind (carport). Een goede vloerbedekking kan de koude vanuit de bevroren ondergrond ook goed beperken. Zelfs een thermisch deken kan de batterij op temperatuur houden indien u parkeert in open lucht.
- Zorg dat alle lichten en accessoires uitgeschakeld zijn wanneer u de auto geparkeerd heeft. Na een lange, ijskoude nacht kan de batterij volledig ontladen zijn!
- Bedenk dat korte ritten schadelijker zijn voor uw autobatterij dan lange verplaatsingen. De accu komt niet op bedrijfstemperatuur en ze wordt slechts beperkt opgeladen, wat na verloop van tijd voor problemen kan zorgen.
- Winterklaar zijn betekent ook goed voorbereid zijn! Zorg voor een goede set startkabels in de auto. Koop enkel kwalitatieve startkabels met dikke koperen kern en stevige klemmen. De startstroom van een auto is namelijk erg hoog en dan gaat het vaak fout bij goedkope kabels. Startkabels zijn trouwens nooit risicovrij en kunnen schade toebrengen aan kwetsbare elektronica, zeker bij moderne wagens die veel elektronische chips en control units bevatten. Een goede batterijlader is steeds de beste oplossing. We helpen u daarom in onze winkel met deskundig advies bij de de keuze en aankoop van een acculader.
- Controleer regelmatig de spanning van de accu, zeker indien u een lange rit voor de boeg heeft. Reinig de klemmen want de sulfaatafzetting kan de stroom vertragen. Ook het bovenvlak van de batterij dient proper te zijn om een lekstroom tussen positieve en negatieve pool te vermijden. Het is ook handig om bij een loodzuur batterij elk jaar het vloeistofniveau te controleren. Indien nodig kunnen we deze voor u bijvullen of vervangen.
- Zet het automatisch start-stop systeem uit van uw wagen. Telkens de auto opgestart wordt, moet de accu een hoge stroompiek leveren. De accu's bij dergelijke wagens zijn daar vaak op voorzien, maar in de winter kan je die toch maar beter afzetten.
-
Hang de accu aan de lader indien u de auto een tijdje niet gebruikt. Daarmee voorkomt u dat de accu leeggelopen is en daardoor beschadigd wordt. Ook indien u vaak korte ritten doet, kan u maar best af en toe eens bijladen met een acculader. Koop steeds een kwaliteitsvolle batterijlader, bv. een lader uit het Victron Energy assortiment.
Onze tips bij een moeilijke start
- Steek uw koplampen enkele minuten aan om de “slapende” batterij te activeren, en doof ze vervolgens tot de automotor goed draait. Doordat de batterij op bedrijfstemperatuur komt, kan er een hogere startstroom geleverd worden en bekomt men minder slijtage. Vermijd de mistlichten want die zijn energievreters!
- Schakel zoveel mogelijk onnodige energievretende elementen uit bij het opstarten, zoals uw verwarming, lichten, ventilatie, multimedia (radio, gsm oplader, navigatie), ruitverwarming, zetelverwarming etc.
- Druk uw koppelingspedaal in terwijl u de motor start zodat motor vrijer kan draaien, ook in neutraal. De versnellingsbak hoeft dan immers niet mee te draaien. Vooral in de winter moet de startmotor dan namelijk een extra inspanning leveren en extra accu kracht verbruiken.
-
Na twee startpogingen de wagen nét niet kunnen starten? Dan heeft u kans dat na een kwartier wachten de auto wel kan gestart worden. Een batterij recupeert namelijk na belasting altijd een beetje. Vermijd echter langdurig starten en gebruik enkel korte startpogingen.
Heeft u een nieuwe batterij nodig?
Geen paniek. Met meer dan 25 jaar ervaring in autobatterijen en energie kunnen we zorgen voor een kwaliteitsvolle aanpak. We zoeken steeds de beste batterij uit naargelang het voertuig en/of toepassing. Bij de aankoop van een batterij installeren we die bovendien gratis in uw voertuig en testen we die achteraf. Zo kan u vol vertrouwen terug de baan op en de koude temperaturen trotseren.